Wszystko, co musisz wiedzieć o „bezpłatnej dystrybucji”

Koniec października to dla większości sadowników czas końca zbiorów i początek równie trudnego sezonu na sprzedaż jabłek. W tym roku po raz kolejny zostało uruchomione wparcie z Agencji Rynku Rolnego spowodowane rosyjskim embargiem. Poniżej przedstawiamy procedurę wycofania owoców z rynku i odpowiadamy na kilka najczęściej zadawanych pytań. Mamy nadzieję, że artykuł będzie pomocny dla każdego, a przede wszystkim dla osób, które po raz pierwszy korzystają z takiej formy pomocy.

Wycofanie krok po kroku

Krok 1 – powiadomienie 

Ten etap mamy już za sobą, jednak dla pełnego obrazu umieszczamy go tutaj. 30 września 2016 był dniem składania powiadomień. Te można było złożyć osobiście w odpowiednim oddziale terenowym lub wysłać pocztą, po uprzednim wysłaniu maila, tak aby nasze zgłoszenie zostało zarejestrowane w dniu składania wniosków. Niestety skorzystanie z poczty elektronicznej jest konieczne, ponieważ w ARR liczy się data wpływu dokumentów, a nie data stempla pocztowego.

Pamiętajmy także, że nie otrzymamy również żadnego potwierdzenia zwrotnego, dlatego też proponujemy skontaktować się z odpowiednim Oddziałem Terenowym w celu zweryfikowania czy wniosek, który złożyliśmy do nich dotarł.

Krok 2 – określenie limitu 

To w jaki sposób ARR wylicza limity pomocy  nie dla wszystkich jest do końca jasne, dlatego też w kilku zdaniach postaramy się wyjaśnić skąd biorą się wyczekiwane przez wszystkich dane.

Maksymalny limit na gospodarstwo

Maksymalny plon jabłoni z hektara

Współczynnik przydziału określony przez ARR

200 ton

30,6 tony

0,05

Jeżeli chcemy obliczyć ile jabłek z hektara możemy poddać działaniu, to maksymalny plon z hektara jabłoni 30,6 tony mnożymy razy współczynnik 0,05, co daje wynik 1,53 t /ha. Musimy jednak pamiętać, że w powiadomieniu mogliśmy zgłosić jedynie 200 ton, a 200 ton x 0,05 = 10 ton. 

 Podsumowując limit to 1,53 t /ha, jednak nie więcej niż 10 ton. 

Jeżeli wniosek był składany za naszym pośrednictwem, to z pytaniem o dostępny limit nie trzeba dzwonić do Warszawy – można dowiedzieć się u nas :)

Krok 3 – miejsce odbioru 

Ten krok może od nas wymagać trochę pracy. Na stronie głównej Agencji Rynku Rolnego, w miejscu Embargo Rosyjskie, po prawej stronie znajdziemy rejestr jednostek uprawnionych do obioru towaru. Sami musimy wyszukać odpowiednie miejsce wybierając spośród placówek oświatowych, placówek pomocy społecznej, banków żywności etc. Niestety na liście podanej przez Agencję Rynku Rolnego nie ma nawet numerów kontaktowych, jednakże pozostałe dane są wystarczające do tego aby w kilka sekund wyszukać dany obiekt. Dostawę planujemy mniej więcej na 8 dni do przodu. 

Dlaczego? Wyjaśnienie w następnym kroku.

Krok 4 – informacja o dostawach i kontrola 

Niestety, nie wystarczy ustalić daty dostawy z odbiorcą, żeby np. następnego dnia dostarczyć mu jabłka. Aby dostarczyć towar do dostawcy należy wejść na stronę Agencji Rynku Rolnego w zakładkę dotyczącą warunków uczestnictwa, wypełnić załącznik numer 2 i wysłać do Agencji. Kontrolę musimy zaplanować z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem, bo tyle czasu potrzebuje WIJHARS. Kontrola może odbyć się u nas w gospodarstwie, czasami jednak zdarza się tak, że kontrolerzy mają za dużo pracy i proszą nas o przybycie w inne miejsce. W naszej okolicy była to agencja celna pod Grójcem.

Krok 5 – dostawa 

Jeszcze raz wchodzimy na stronę warunków uczestnictwa, tym razem potrzebujemy załącznika numer 4 – świadectwo potwierdzenia odbioru produktów wycofanych z rynku. Kiedy będziemy na miejscu dostawy, osoba upoważniona musi podpisać nam 3 egzemplarze tego dokumentu. Jeden zostaje na miejscu, jeden pozostanie dla nas, ostatni dostarczamy do Agencji Rynku Rolnego – więcej w „kroku 6″.

Pamiętajmy, że zgodnie z rozporządzeniem na opakowaniach należy umieścić godło europejskie oraz napis „Produkty przeznaczone do bezpłatnej dystrybucji” [rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 2016/921]. Wzór poniżej(kliknięcie powiększy obrazek):

wzory

Krok 6 – wniosek o płatność 

Wniosek o płatność to formalnie załącznik numer 3 ze wspomnianej strony. Sam dokument wygląda bardzo podobnie do powiadomienia składanego we wrześniu. Do niego dołączamy świadectwo wycofania produktów (czyli załącznik numer 4), świadectwo zgodności z normami (wystawione podczas kontroli przez WIJHARS) oraz ewentualnie inne dokumenty (np. dowód rejestracyjny – jeżeli był to transport chłodniczy). Ostateczny wniosek musimy złożyć najpóźniej 31 lipca 2017r. 

Pozostałe pytania

Jaka jest kwota wsparcia? 

Nie ukrywamy, że jedno z najczęściej zadawanych pytań dotyczy kwoty pomocy jaką dostaniemy za kilogram owoców. W przypadku bezpłatnej dystrybucji otrzymujemy również zwrot kosztów sortowania i pakowania oraz transportu.

Maksymalny poziom wsparcia w przeliczeniu na 1ha upraw (przykładowe uprawy)
  • pomidory  pod osłonami 90 585,00
  • pomidory w gruncie 11 638,80
  • marchew  7 391,37
  • papryka słodka  pod osłonami 48 840,00
  • papryka słodka  w gruncie 19 980,00
  • ogórki kod  pod osłonami 64 800,00
  • ogórki kod w gruncie 6 744,00
  • jabłka  5 195,88
  • gruszki  2 718,90
Koszty transportu (EUR/tona) 
  • poniżej 25 km                              18,2
  • od 25 km do 200 km                  41,4
  • od 200 km do 350 km               54,3
  • od 350 km do 500 km               72,6
  • od 500 km do 750 km               95,3
  • 750 km lub więcej                      108,3

Dodatek do transportu chłodniczego 8,5 euro/ tonę.

Koszty sortowania i pakowania (EUR/tona)
  • Jabłka 187,7
  • Gruszki 159,6
  • Pozostałe produkty 201,1

Dla przykładu, kiedy dostarczymy 2000kg jabłek do miejsca oddalonego od nas o 100km transportem zwykłym, będzie to:

  • Wsparcie za owoce: 5195,88 euro/30600kg = 0,17 euro x 2000kg = 340 euro
  • Koszty sortowania i pakowania: 2 x 187,7 euro = 375,4 euro
  • Koszty transportu: 2 x 41,4 euro = 82,8 euro
  • Łącznie – 798,2 euro 

Przy kursie z dnia 24.10.2017 r. na poziomie 1euro = 4,3265 zł, za 2000kg jabłek otrzymamy 3453,41zł, czyli w przybliżeniu 1,73zł/kg. 

Kiedy muszę dostarczyć owoce? 

Pomimo tego, iż w powiadomieniu wpisywało się planowaną datę i miejsce odbioru te dane nie są wiążące w żaden sposób – produkty możemy wycofać w terminie nam odpowiadającym, pamiętając o wszystkich zasadach przedstawionych powyżej, np. odnośnie kontroli.

Kiedy wypłata wsparcia? 

Według rozporządzenia najpóźniej do dnia 30 września 2017 roku. Radzimy nie czekać z ostatecznym wnioskiem do końca lipca, tylko złożyć w miarę możliwości zaraz po wyczerpaniu limitu/ostatniej dostawie.

 



Autor:

Grzegorz Gwardys

Dobry duch zespołu :) Swoją przygodę z doradztwem rozpoczął od stażu w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Posiada wykształcenie rolnicze, obecnie pogłębia wiedzę na temat doradztwa. Dzieli obowiązki między udzielanie porad i prowadzenie sekretariatu. W głównej mierze odpowiedzialny również za fanpage na Facebooku. Pasjonat literatury ekonomicznej i rozwojowej.

Podziel się!

Jeżeli podoba Ci się ten produkt, podziel się tą informacją ze znajomymi na facebooku google+ lub twitterze :)


Chcesz być na bieżąco?

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas więcej informacji na temat 'Wszystko, co musisz wiedzieć o „bezpłatnej dystrybucji”'

Komentarze

  • kamilm

    Witam. Czy jeśli dostałem odszkodowanie gradowe mogę również skorzystać z bezpłatnej dystrybucji?