Uważaj od kogo i na co bierzesz ofertę

W ostatnim wpisie poruszyłem temat obowiązku przeprowadzania postępowania ofertowego oraz konieczności precyzyjnego ujmowania maszyn w zestawieniu rzeczowo-finansowym (między innymi z podaniem marki i typu rzeczy) .

Obowiązek ten wynika z oceny racjonalności kosztów (głównie ich wysokości) jaką ARiMR przeprowadza w trakcie trzech etapów przyznawania dotacji:

 

  • Wniosek o przyznanie pomocy;
  • Wniosek o aneks (jeżeli dotyczy);
  • Wniosek o płatność.

Jaki to ma wpływ na realizację inwestycji ?

Krótko mówiąc jesteśmy zobowiązani ofertą, którą załączyliśmy do wniosku o przyznanie pomocy. W tym nasze zobowiązanie dotyczy nie tylko rodzaju maszyny, marki i typu ale również dostawcy i ceny ! Dlatego podczas obecnego naboru wniosków z działania 126, jak i przy rozliczaniu umów z innych działań staramy się uczulać wnioskodawców aby roztropnie dokonywali wyboru nie tylko maszyny ale i dostawcy. Oczywiście wszystko można na dalszym etapie postępowania odkręcić, jednakże wiąże się to z dodatkową biurokracją.

Kiedy chcemy dokonać zakupu od kogoś innego ?

Jeżeli chcemy dokonać zakupu np. ciągnika bez zmiany modelu i typu ale od innego dostawcy, wówczas powinniśmy przedłożyć jedną ofertę wraz z zapytaniem ofertowym bez konieczności przeprowadzania całego postępowania ofertowego. W tej sytuacji dostarczenie jednej oferty będzie miało na celu zweryfikowanie racjonalności kosztów pod kątem podmiotowej oferty. W tym wypadku należy pamiętać aby data oferty była sprzed daty zakupu.

Zmiana rodzaju, marki i typu

Jeżeli nasza zmiana sięga głębiej i decydujemy się na zakup zupełnie innej maszyny wówczas musi ponownie przeprowadzić całe postępowanie ofertowe tzn. 2 zapytania i 2 oferty wraz z porównaniem oraz uzasadnić naszą zmianę w kontekście poprzedniego postępowania ofertowego.

Opisane tu nowe podejście do weryfikacji kosztów dotyczy naborów wniosków przeprowadzonych od 2013 roku i dotyczy następujących programów:

  • Modernizacja gospodarstw rolnych;
  • Przywracanie potencjału produkcji rolnej… (działanie 126)
  • Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej;
  • Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw;
  • Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju (różnicowanie i mikroprzedsiębiorstwa za pośrednictwem LGD)
W stosunku do naborów przeprowadzonych przed 2013 rokiem jeżeli dokonujemy zmiany dostawcy,  marki lub typu maszyny musimy  przedłożyć jedną ofertę od kontrahenta, u którego dokonaliśmy zakupu.
Konieczność potwierdzania każdego zakupu postępowaniem ofertowym zmniejsza dostępność dotacji i stanowi biurokratyczny problem dla każdego kto w późniejszym czasie dokonuje zmian. Dlatego tak ważne jest dogłębne przemyślenie swoich inwestycji, bez nadmiernych emocji, do czego zachęcam :)

 



Autor:

Robert Sekuła

Od ponad 10 lat z PASJĄ prowadzi firmę doradczo-szkoleniową MANAGER PROJECT, która pozyskuje dotacje i pomaga w rozwoju gospodarstw i firm. Uwielbia zdobywać i dzielić się wiedzą z innymi :). Z zamiłowania winoogrodnik i podróżnik.

Podziel się!

Jeżeli podoba Ci się ten produkt, podziel się tą informacją ze znajomymi na facebooku google+ lub twitterze :)


Chcesz być na bieżąco?

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas więcej informacji na temat 'Uważaj od kogo i na co bierzesz ofertę'

Komentarze

  • sadownik

    Czy ja dobrze rozumiem, że nawet jeżeli już złożony został wniosek z mikro (nabór był w wakacje) a nie została podpisana umowa to i tak muszę dostarczyć od nowa oferty i przeprowadzić całe postępowanie ofertowe pomimo faktu, że zmiany weszły w życie dopiero teraz????? !

    • http://www.prusy29.pl robertsekula

      Jeżeli zdecydujesz się na zakup innej rzeczy to całe postępowanie przeprowadzamy jeszcze raz. Niestety :(

  • kamil

    nie bardzo rozumiem mam umowę na różnicowanie podpisaną realizuje w zestawieniu rzeczowym operacji był traktor o mocy 45-55km oferta od mcormicka a wybrałem Landiniego i co mam przeprowadzić od nowa postępowanie ofertowe nie zmienia się chyba reguł w trakcie gry a prawo nie działa wstecz

    • http://www.prusy29.pl robertsekula

      Kamil w tym przypadku z wnioskiem o płatność powinieneś załączyć jedynie ofertę na Landini, to wszystko (nabór z różnicowania był przed 2013 rokiem).
      pozdrawiam
      R.S.

      • kamil

        nabór był w kwietniu 2013 za posrednictwem lgd czy więc będą jakieś komplikacje

        • http://www.prusy29.pl robertsekula

          W tej sytuacji również jedna oferta z datą sprzed zakupu. Nie dostarczysz zostaniesz poproszony pismem o uzupełnienie..
          R.S.

          • kamil

            dzięki za info wniosek o płatność ostateczną mam zamiar złożyć do końca roku sprzęt ma być do świąt, a na przywracanie też złoże może się człowiek załapie na zieloną listę